Koje je zanimanje administrativno - računovodstvenog
radnika?
Je li računovodstvo šire i kompliciranije od informatike? Ili možda, obrnuto?
Teško je na to dati odgovor jer je za svako od ovih zanimanja potrebno završiti
odgovarajuću srednju školu, pa je za viši rang potrebno završiti i odgovarajuću
višu školu. Za dalje usavršavanje, potrebno je završiti i odgovarajući fakultet.
Nije nam poznat slučaj da je, prije odlaska računovođe u mirovinu, ravnatelj
pozvao informatičara i naložio mu: "Naša Anka ide od prvog u mirovinu. Budi par
sati pored nje, prati šta radi, neka ti to bude obuka. Od prvog ćeš ti pruzeti i
poslove računovođe škole. Ti si informatičar, pa ti je ovo s računovodstvom
usput".
Za razliku od ovoga postalo je normalno je da se računovođa gurne pred računalo,
i da mu se naredi: "Negdje unutra ti je program i podaci. Sve što ti je potrebno
za rad je propisala FINA, Regos i Porezna. Nema ničeg nepoznatog jer
ministarstvo za sve dostavlja pravila i šalje naputke. Ako nešto ne
ide, tuci veliku tipku "Enter". Ako opet ne ide tuci je s dvije ruke. Ti
si računovođa, pa ti je ovo s informatikom usput."
Neusklađenost zanimanja i alata
Iako karikirano, nije daleko od istine. Očekuje se da je računovođi uz
računovodstvo, sve ostalo "usput". Najviše što se može očekivati je
upućivanje računovodstvenog djelatnika na ECDL tečaj. ECDL je jedna od
rijetkih kvalitetnih obuka osnova informatike. Međutim hrvatsko izdanje (Sylabus
5.0) je tiskano 2009. Četiri godine su prevelik zaostatak u (uz genetiku) najbrže
rastućoj znanosti. Do 1.12.2013. se u ECDL-u obrađuje Windows XP, iako ga Microsoft
već dvije godine ne održava jer je zastario. Registar zaposlenih i COP su
programi koji rade u
"oblaku" (cloud) za koji 2009. godine nismoi ni čuli. Djelatnici koji
su položili ECDL prije 3 - 4 godine su kao nastavnici fizike od prije pedeset
godina. Njihovo znanje je u bitnom dijelu zastarilo i postalo neupotrebljivo.
Sada možemo reći da je zanimanje računovođe računovodstvo, ali da je
osnovni alat kojim se služi: informatika. Ne
kompletna, ali jedan njezin dobar dio, koji se dobrohotno naziva: "informatička
pismenost". Problem nije u informatici, već u različitim načinima prenosa i
usvajanja znanja (obuke) u računovodstvu i informatici. Računovodstvene
upute informatičar će vrlo teško pratiti, a informatičke upute će računovođa
pratiti još teže. Jezici tih dviju disciplina su različiti. Sklonost osobe koja
se usmijerile ka računovodstvu ne odgovara sklonosti osobe koje se usmijerile ka
informatici. Poznata je usmijerenost inteligencije. Osoba koja se usmijerila ka
računovodstvu razmišlja na način koji joj informatiku čini nerazumljivom. Isto
tako informatičar teško povezuje logiku računovodstvenih događaja. Pučki rečeno,
posljedica je: informatičaru je računovodstvo odvratno isto kao što je
računovođi odvratna informatika.
Informatička pismenost
Prije
daljeg rada naići ćemo na kritiku: "To nije alat, to je informatička pismenost".
Vidi, molim te..
Izobrazba za osposobljavanje profesionalnog vozača, traje manje od ECDL obuke.
Ista je uvijet za zvanje vozača, a ne "kamionska pismenost".
Obuka za zvanje mornara - motoriste također traje manje nego ECDL obuka. Ni to
nije: "mornarička pismenost" već zvanje potrebno za obavljanje određenog
zanimanja.
Kako to da većina izobrazbi služi za dobijanje zvanja potrebnog za obavljanje
određenog zanimanja, a ECDL izobrazba računovodstvenog radnika je samo
"informatička pismenost"?
U navedena dva slučaja (i puno nenavedenih) zvanje je uvijet za zanimanje, a kad
je informatika u pitanju, onda je to "pismenost".
Ne smijemo biti nepravedni. Nakon položenog ECDL ispita također se dobija zvanje
i iisto upisuje u radnu knjižicu. Ali pokušajte se bilo gdje natjecati sa
zvanjem ECDL operatera. Jeste li vidili takav natječaj? Nema ga, to nikome nije
potrebno. Traži se: Računovođa s ECDL zvanjem, Tajnik s ECDL zvanjem... ECDL mu
ide "usput". Uvijek se traži osnovno obrazovanje, pa kao ušur poznavanje informatike ili
položen ECDL.
Ta nelogičnost je nažalost postala svakodnevna realnost. I ne samo u
računovodstvu već i šire. Stoga nam ne pomaže plakati za prolivenim vinom. Potrebno je
riješiti problem. Pitanje je kako?
Kako loviti ribu s alatom postolara?
Problem nije prevelik. Informatičku problematiku treba prebaciti na jezik
prihvatljiv računovođi. Neko tko razumije informatičku terminologiju i način
izražavanja treba isto "prepričati" jezikom razumljivim računovođi. I to je sve.
To je isto što radi RiF, RRiF ili TEB; Objašnjava zakone i podzakonske akte
prevodeći ih na razumljim jezik te ih dodatno pojašnjava dopunjujući ih
primijerima.
Zašto je ovo tako velika prepreka? Zato što zahtijeva da na istom poslu
usklađeno rade
dvije osobe različitih profila, a da se ne pokolju.
Informatičare, kojima
su njihove upute kristalno jasne ne možete uvjeriti da su iste skoro pa
neupotrebljive nekoj drugoj strukturi. Njima je
donji tekst (vidi:
Odgovori na pitanja FINE) savršeno jasan:
"Takva se greška javlja ako nije
odabrana biblioteka implementacije. Biblioteka dokumentacije odabire se prilikom
registracije na aplikaciju te ju nije potrebno naknadno odabirati. U slučaju da
ste prilikom pokušaja potpisivanja datoteke izmijenili biblioteku
implementacije, potrebno ju je opet odabrati".
Sad se ti sele moja misli šta je pisac ovim htio reći. Ti i tvoja ECDL diploma ...
Dugogodišnjim radom s školama, spojem ekonomskog i informatičkog obrazovanja,
AP-Split je uspio riješiti gornji problem i omogućiti ribaru da: "lovi ribu s
alatom postolara". Isto smo operacionalizirali i stavili školama na raspolaganje
putem naše usluge:
Konzalting - Zaštita - Podrška, skraćeno:
KZP.
Što je KZP ?KZP je kratica od: "
Konzalting -
Zaštita
-
Podrška".
KZP je usluga koju stalno razvijamo kao odgovor na zahtijeve i potrebe naših
korisnika. Pojedine njezine djelove smo nedavno uključili (Registar
zaposlenih i COP) a neki djelovi su već odumrli (rad s
disketama i ugađanje igličnih štampaća).
Konzalting
KZP nije vezana za
određeno računalo, niti za određeni administrativni ili
računovodstveni program. KZP osigurava kompletnu podršku i pomoć u redovitom i uspiješnom
izvršenju radnji vezanih uz bilo koje računalo, računalnu opremu, programe, mreže, Internet,
e-poštu, lozinke, štampače, memoriske kartice, stikove i
šta-ti-ja znam što još.
KZP je potsjetnik kako izvršiti one radnje koje
se ne
rade svakodnevno, pa je brže nazvati nas, nego tražiti po tekicama i
rokovnicima potsječajući se kako je to
napravljeno prije mjesec ili dva. KZP je Vaš Google, kome ne morate postavljati
precizna pitanja. Mi razumijemo gdje je nastao problem i dajemo riješenje na osnovu
telefonskog razgovora, ili riješavamo problem čim se naša računala povežu.
Zaštita
Drugi modul KZP-a je Zaštita. Svrha zaštite je spriječiti nestanak podataka.
Često nismo svijesni da je nestanak podataka najgore što nam se u svakodnevnom
radu može dogoditi. Nestankom se gube svi podaci; zadnji, lanjski i oni od prije
par godina. Stoga je čuvanje podataka i postojanje rezervne kopije ne starije od
mjesec dana osnovno pravilo u računalom podržanom računovodstvu. Nije pitanje
hoće li podaci nestati, već kad će nestati. U prilog ovoj tvrdnji navodimo da ni
jedno osiguraavajuće društvo ne prihvata osiguranje podataka u računalu (a oni
bi radi dobre premije i crnog vraga osigurali).
Zaštitu vršimo kroz donjih pet radnji:
- Kontrola kvalitete i ispravnosti rada tvrdog diska i pravovremeno upozorenje o
eventualno očekujućem problemu,
- Redovito ažuriranje antivirusnih lijekova,
- Kontrola
računala na viruse te čišćenje eventualno prisutnih virusa i oporavak računala,
- Periodično preuzimanje radnih podataka, njihovo sklanjanje na posebne
medije kod nas, te raspoloživost istih u slučaju eventualne havarije računala,
- Dostava rezervnog računala sa zadnjom kopijom Vaših radnih podataka.
Zadnja točka je ujedno i "zadnja linija obrane". Ukoliko Vam grom udari u
računalo, ukradu ga, odnese ga poplava ili sve u njemu pregori, to će se (po
Parkinsonovom zakonu) dogoditi dan prije obračuna plaće. U ovu svrhu imamo u
pripravi određeni broj računala, te na jedno od istih za sat - dva ugrađujemo
Vaš operativni sustav i programe. Na isto kopiramo zadnju kopiju redovito
preuzimanih podataka. Tako priređeno računalo u roku od 24 sata šaljemo City ili
HP expresom. Čim ga dobijete, telefonski Vas upućujemo kako ga povezati s
kablovima i kako krenuti u normalan rad, kao da se ništa nije dogodilo.
Nakon što uspiješno dovršite sve hitne poslove, dogovaramo se o daljim
postupcima. Kad Vam se osigura zamjena krepanog računala i kad se uvjerite da su
u novom računalu svi podaci uredno preneseni i ugrađeni (što je trakođer naša
obveza), nama ćete vratiti naše. Sve uz prethodni dogovor, bez žurbe.
Podrška
Mi nismo ni prepametni ni premudri, ali se
bavimo samo jednim vrlo uskim područjem a to je: Poslovna podrška administrativno -
računovodstvenim djelatnicima ustanova. Tu smo baš dobri.
Dva su segmenta naše poslovne podrške:
- Dobijanje ispravnih rezultata,
- Obuka.
Sve je
uzalud ako ne dobijemo ispravni rezultat.
Postoje u programima radnje koje nazivamo "lijeve". Nastanu neke čudne
kombinacije koje je teško predvidjeti, i treba ih riješavati "okolo". Postoje i
normalne situacije u kojima je unešen pogrešan podatak; iznos, šifra, datum
ili indikator. Pogreška može biti unešena previdom ili pogrešnim tumačenjem
uputa.
Neovisno o situaciji ili previdu, Vi
lako uočite da je rezultat neispravan. Treba
naći razlog neispravnom rezultatu, potaracati uzrok neispravnosti, i upisati
ispravne podatke kako bi se dobio očekivani rezultat. Naša je zadaća, uz Vašu
pomoć riješiti ovakve slučajeve.
Obuka koju provodimo u okviru KZP-a smanjuje nesigurnost u svakodnevnom radu, i potrebu za našom
podrškom u trenucima kad smo opterećeni pozivima. Što je veći nivo Vašeg znanja
sve manja je potreba za našom pomoći u kritičnim periodima.
Obuku provodimo na nekoliko načina, jer različitim osobama ne odgovaraju isti
oblici obuke. Najčešće obuku pružamo "jedan na jedan" tako da povežemo naš
računala, i upućujemo Vas na Vašem računalu "uživo" , ili pak da Vi gledate
sadržaj ekrana našeg računala na kome komentiramo prethodno pripremljene podatke
koje koristimo u obuci.
Drugi način obuke je u našem uredu, četiri - pet osoba, svaka za svojim
računalom, na koja prethodno instaliramo potrebne programe i datoteke s
podacima.
Prednost prvog načina je da se obuka odvija u terminu koji Vam trenutno
odgovara, na Vaš poziv. Prednost drugog načina obuke je susret sa tri - četiri
kolegice s mogućnošću izmijene iskustava.
Neovisno o gornjem, izrađujemo skripte-upute koje stavljamo na naše Internet
stranice i koje se mogu preuzimati i otštampati, te služe kao priručnici.
Na koji način pružamo
KZP?
KZP provodimo na Vaš poziv a najmanje jednom mjesečno.
Radimo od 8 do 15 sati. Po dogovoru smo raspoloživi i popodne. U svakodnevnom
radu, kad naiđete na bilo kakav problem vezan za Vaše podatke, za knjigovodstvo,
za
informatiku ili računalo ili uređaje, (naglašavamo: Bilo kakav problem) nazovete jedan od naših
pet
telefonskih brojeva (jedan je uvijek slobodan) ili nas obavijestite putem računala da Vam je potrebna pomoć.
Naše računalo spojimo s Vašim i na njemu vršimo sve potrebne radnje. Za to
vrijeme smo na telefonskoj vezi ukoliko želite objašnjenje kako je nastala
greška. U protivnom nam tel. veza nije potrebna. Nakon riješenog problema (našu
intervenciju pratite na ekranu Vašeg računala), ostavljamo poruku da je naša
intervencija završena. Ukoliko se ista produži i van radnog vremena, po
završetku daljinski isključujemo Vaše računalo. Za detaljnije informacije nazovite AP-Split, mi smo
strpljivi i znamo gdje Vam možemo pomoći.
Koliko to košta?
Cijena ove usluge za jedno računalo je 190,00 Kuna mjesečno, uvećano za PDV. Ovu
uslugu je prepoznalo 110 od 148 škola u kojima smo instalirali računovodstvene
programe.