Image
image
image
image

KONZALTING - ZAŠTITA - PODRŠKA
Koje je zanimanje administrativno - računovodstvenog radnika?
Je li računovodstvo šire i kompliciranije od informatike? Ili možda, obrnuto? Teško je na to dati odgovor jer je za svako od ovih zanimanja potrebno završiti odgovarajuću srednju školu, pa je za viši rang potrebno završiti i odgovarajuću višu školu. Za dalje usavršavanje, potrebno je završiti i odgovarajući fakultet.

Nije nam poznat slučaj da je, prije odlaska računovođe u mirovinu, ravnatelj pozvao informatičara i naložio mu: "Naša Anka ide od prvog u mirovinu. Budi par sati pored nje, prati šta radi, neka ti to bude obuka. Od prvog ćeš ti pruzeti i poslove računovođe škole. Ti si informatičar, pa ti je ovo s računovodstvom usput".

Za razliku od ovoga postalo je normalno je da se računovođa gurne pred računalo, i da mu se naredi: "Negdje unutra ti je program i podaci. Sve što ti je potrebno za rad je propisala FINA, Regos i Porezna. Nema ničeg nepoznatog jer  ministarstvo za sve dostavlja pravila i šalje naputke.  Ako nešto ne ide, tuci  veliku tipku "Enter". Ako opet ne ide tuci je s dvije ruke. Ti si računovođa, pa ti je ovo s informatikom  usput."

Neusklađenost zanimanja i alata

Iako karikirano, nije daleko od istine. Očekuje se da je računovođi uz računovodstvo, sve ostalo "usput". Najviše što se može očekivati je upućivanje računovodstvenog djelatnika na ECDL tečaj. ECDL je jedna od rijetkih kvalitetnih obuka osnova informatike. Međutim hrvatsko izdanje (Sylabus 5.0) je tiskano 2009.  Četiri godine su prevelik zaostatak u (uz genetiku) najbrže rastućoj znanosti. Do 1.12.2013. se u ECDL-u obrađuje Windows XP, iako ga Microsoft već dvije godine ne održava jer je zastario. Registar zaposlenih i COP su programi koji rade u "oblaku" (cloud)  za koji 2009. godine nismoi ni čuli. Djelatnici koji su položili ECDL prije 3 - 4 godine su kao nastavnici fizike od prije pedeset godina. Njihovo znanje je u bitnom dijelu zastarilo i postalo neupotrebljivo.

Sada možemo reći da je zanimanje računovođe računovodstvo, ali da je osnovni alat kojim se služi: informatika. Ne kompletna, ali jedan njezin dobar dio, koji se dobrohotno naziva: "informatička pismenost". Problem nije u informatici, već u različitim načinima prenosa i usvajanja znanja (obuke) u računovodstvu i informatici.  Računovodstvene upute informatičar će vrlo teško pratiti, a informatičke upute će računovođa pratiti još teže. Jezici tih dviju disciplina su različiti. Sklonost osobe koja se usmijerile ka računovodstvu ne odgovara sklonosti osobe koje se usmijerile ka informatici. Poznata je usmijerenost inteligencije. Osoba koja se usmijerila ka računovodstvu razmišlja na način koji joj informatiku čini nerazumljivom. Isto tako informatičar teško povezuje logiku računovodstvenih događaja. Pučki rečeno, posljedica je: informatičaru je računovodstvo odvratno isto kao što je računovođi odvratna informatika.


Informatička pismenost
 Prije daljeg rada naići ćemo na kritiku: "To nije alat, to je informatička pismenost". Vidi, molim te..
Izobrazba za osposobljavanje profesionalnog vozača, traje manje od ECDL obuke. Ista je uvijet za zvanje vozača, a ne "kamionska pismenost".
Obuka za zvanje mornara - motoriste također traje manje nego ECDL obuka. Ni to nije: "mornarička pismenost" već zvanje potrebno za obavljanje određenog zanimanja. 

Kako to da većina izobrazbi služi za dobijanje zvanja potrebnog za obavljanje određenog zanimanja, a ECDL izobrazba računovodstvenog radnika je samo  "informatička pismenost"?
U navedena dva slučaja (i puno nenavedenih) zvanje je uvijet za zanimanje, a kad je informatika u pitanju, onda je to "pismenost".

Ne smijemo biti nepravedni. Nakon položenog ECDL ispita također se dobija zvanje i iisto upisuje u radnu knjižicu. Ali pokušajte se bilo gdje natjecati sa zvanjem ECDL operatera. Jeste li vidili takav natječaj? Nema ga, to nikome nije potrebno. Traži se: Računovođa s ECDL zvanjem, Tajnik s ECDL zvanjem... ECDL mu ide "usput". Uvijek se traži osnovno obrazovanje, pa kao ušur poznavanje informatike ili položen ECDL.

Ta nelogičnost je nažalost postala svakodnevna realnost. I ne samo u računovodstvu već i šire. Stoga nam ne pomaže plakati za prolivenim vinom. Potrebno je riješiti problem. Pitanje je kako?

Kako loviti ribu s alatom postolara?

Problem nije prevelik. Informatičku problematiku treba prebaciti na jezik prihvatljiv računovođi. Neko tko razumije informatičku terminologiju i način izražavanja treba isto "prepričati" jezikom razumljivim računovođi. I to je sve. To je isto što radi RiF, RRiF ili TEB; Objašnjava zakone i podzakonske akte prevodeći ih na razumljim jezik te ih dodatno pojašnjava dopunjujući ih primijerima.

Zašto je ovo tako velika prepreka? Zato što zahtijeva da na istom poslu usklađeno rade dvije osobe različitih profila, a da se ne pokolju.
Informatičare, kojima su njihove upute kristalno jasne ne možete uvjeriti da su iste skoro pa neupotrebljive nekoj drugoj strukturi. Njima je donji tekst (vidi: Odgovori na pitanja FINE) savršeno jasan:
 "Takva se greška javlja ako nije odabrana biblioteka implementacije. Biblioteka dokumentacije odabire se prilikom registracije na aplikaciju te ju nije potrebno naknadno odabirati. U slučaju da ste prilikom pokušaja potpisivanja datoteke izmijenili biblioteku implementacije, potrebno ju je opet odabrati"
.
Sad se ti sele moja misli šta je pisac ovim htio reći. Ti i tvoja ECDL diploma ...

Dugogodišnjim radom s školama, spojem ekonomskog i informatičkog obrazovanja, AP-Split je uspio riješiti gornji problem i omogućiti ribaru da: "lovi ribu s alatom postolara". Isto smo operacionalizirali i stavili školama na raspolaganje putem naše usluge: Konzalting - Zaštita - Podrška, skraćeno: KZP.

Što je KZP ?

KZP je kratica od: "Konzalting - Zaštita - Podrška". KZP je usluga koju stalno razvijamo kao odgovor na zahtijeve i potrebe naših korisnika. Pojedine njezine djelove smo nedavno uključili (Registar zaposlenih i COP) a neki djelovi su već odumrli (rad s disketama i ugađanje igličnih štampaća).

Konzalting
KZP nije vezana za određeno računalo, niti za određeni administrativni ili računovodstveni program. KZP osigurava kompletnu podršku i pomoć u redovitom i uspiješnom izvršenju radnji vezanih uz bilo koje računalo, računalnu opremu, programe, mreže, Internet, e-poštu, lozinke, štampače, memoriske kartice, stikove i šta-ti-ja znam što još. 

KZP je potsjetnik kako izvršiti one radnje koje se ne rade svakodnevno, pa je brže nazvati nas, nego tražiti po tekicama i rokovnicima potsječajući se kako je to napravljeno prije mjesec ili dva. KZP je Vaš Google, kome ne morate postavljati precizna pitanja. Mi razumijemo gdje je nastao problem i dajemo riješenje na osnovu telefonskog razgovora, ili riješavamo problem čim se naša računala povežu.


Zaštita
Drugi modul KZP-a je Zaštita. Svrha zaštite je spriječiti nestanak podataka. Često nismo svijesni da je nestanak podataka najgore što nam se u svakodnevnom radu može dogoditi. Nestankom se gube svi podaci; zadnji, lanjski i oni od prije par godina. Stoga je čuvanje podataka i postojanje rezervne kopije ne starije od mjesec dana osnovno pravilo u računalom podržanom računovodstvu. Nije pitanje hoće li podaci nestati, već kad će nestati. U prilog ovoj tvrdnji navodimo da ni jedno osiguraavajuće društvo ne prihvata osiguranje podataka u računalu (a oni bi radi dobre premije i crnog vraga osigurali).

Zaštitu vršimo kroz donjih pet radnji:
  1. Kontrola kvalitete i ispravnosti rada tvrdog diska i pravovremeno upozorenje o eventualno očekujućem problemu,
  2. Redovito ažuriranje antivirusnih lijekova,
  3. Kontrola računala na viruse te čišćenje eventualno prisutnih virusa i oporavak računala,
  4. Periodično preuzimanje  radnih podataka, njihovo sklanjanje na posebne medije kod nas, te raspoloživost istih u slučaju eventualne havarije računala,
  5. Dostava rezervnog računala sa zadnjom kopijom Vaših radnih podataka.
Zadnja točka je ujedno i "zadnja linija obrane". Ukoliko Vam grom udari u računalo, ukradu ga, odnese ga poplava ili sve u njemu pregori, to će se (po Parkinsonovom zakonu) dogoditi dan prije obračuna plaće. U ovu svrhu imamo u pripravi određeni broj računala, te na jedno od istih za sat - dva ugrađujemo Vaš operativni sustav i programe. Na isto kopiramo zadnju kopiju redovito preuzimanih podataka. Tako priređeno računalo u roku od 24 sata šaljemo City ili HP expresom. Čim ga dobijete, telefonski Vas upućujemo kako ga povezati s kablovima i kako krenuti u normalan rad, kao da se ništa nije dogodilo.

Nakon što uspiješno dovršite sve hitne poslove, dogovaramo se o daljim postupcima. Kad Vam se osigura zamjena krepanog računala i kad se uvjerite da su u novom računalu svi podaci uredno preneseni i ugrađeni (što je trakođer naša obveza), nama ćete vratiti naše. Sve uz prethodni dogovor, bez žurbe.


Podrška
Mi nismo ni prepametni ni premudri, ali se bavimo samo jednim vrlo uskim područjem a to je: Poslovna podrška administrativno - računovodstvenim djelatnicima ustanova. Tu smo baš dobri. Dva su segmenta naše poslovne podrške:
  • Dobijanje ispravnih rezultata,
  • Obuka.

Sve je uzalud ako ne dobijemo ispravni rezultat. Postoje u programima radnje koje nazivamo "lijeve". Nastanu neke čudne kombinacije koje je teško predvidjeti, i treba ih riješavati "okolo". Postoje i normalne situacije u kojima je unešen pogrešan podatak; iznos, šifra, datum  ili indikator. Pogreška može biti unešena previdom ili pogrešnim tumačenjem uputa.

Neovisno o situaciji ili previdu, Vi lako uočite da je rezultat neispravan. Treba naći razlog neispravnom rezultatu, potaracati uzrok neispravnosti, i upisati ispravne podatke kako bi se dobio očekivani rezultat. Naša je zadaća, uz Vašu pomoć riješiti ovakve slučajeve.

 Obuka koju provodimo u okviru KZP-a smanjuje nesigurnost u svakodnevnom radu, i potrebu za našom podrškom u trenucima kad smo opterećeni pozivima. Što je veći nivo Vašeg znanja sve manja je potreba za našom pomoći u kritičnim periodima.

Obuku provodimo na nekoliko načina, jer različitim osobama ne odgovaraju isti oblici obuke. Najčešće obuku pružamo "jedan na jedan" tako da povežemo naš računala, i upućujemo Vas na Vašem računalu "uživo" , ili pak da Vi gledate sadržaj ekrana našeg računala na kome komentiramo prethodno pripremljene podatke koje koristimo u obuci.

Drugi način obuke je u našem uredu, četiri - pet osoba, svaka za svojim računalom, na koja prethodno instaliramo potrebne programe i datoteke s podacima.

Prednost prvog načina je da se obuka odvija u terminu koji Vam trenutno odgovara, na Vaš poziv. Prednost drugog načina obuke je susret sa tri - četiri kolegice s mogućnošću izmijene iskustava.

Neovisno o gornjem, izrađujemo skripte-upute koje stavljamo na naše Internet stranice i koje se mogu preuzimati i otštampati, te služe kao priručnici.

Na koji način pružamo KZP?

KZP provodimo na Vaš poziv a najmanje jednom mjesečno. Radimo od 8 do 15 sati. Po dogovoru smo raspoloživi i popodne. U svakodnevnom radu, kad naiđete na bilo kakav problem vezan za Vaše podatke, za knjigovodstvo, za informatiku ili računalo ili uređaje, (naglašavamo: Bilo kakav problem) nazovete jedan od naših pet telefonskih brojeva (jedan je uvijek slobodan)  ili nas obavijestite putem računala da Vam je potrebna pomoć. Naše računalo spojimo s Vašim i na njemu vršimo sve potrebne radnje. Za to vrijeme smo na telefonskoj vezi ukoliko želite objašnjenje kako je nastala greška. U protivnom nam tel. veza nije potrebna. Nakon riješenog problema (našu intervenciju pratite na ekranu Vašeg računala), ostavljamo poruku da je naša intervencija završena. Ukoliko se ista produži i van radnog vremena, po završetku daljinski isključujemo Vaše računalo. Za detaljnije informacije nazovite AP-Split, mi smo strpljivi i znamo gdje Vam možemo pomoći.  

Koliko to košta?

Cijena ove usluge za jedno računalo je 190,00 Kuna mjesečno, uvećano za PDV. Ovu uslugu je prepoznalo 110 od 148 škola u kojima smo instalirali računovodstvene programe.  

 
image
image